lördag 19 januari 2013

Förortsbonden tackar för sig!


Det har gått mer än ett år sedan mitt senaste inlägg och jag kan bara konstatera att Förortsbonden har gjort sitt. Skörden från min veteodling blev ganska exakt 157 gram, förvisso prima vete. Det är mindre än en halv promille av ett genomsnittligt jordbruk i Somalia (FAOSTAT 2011) och faktiskt mindre än mängden utsäde jag använde. Således ett fullständigt misslyckande! Som god svensk måste jag genast utse en syndabock: vems var felet, vem var ansvarig!? Ja. i mitt fall var det en blandning av fåglar (som åt upp sådden och senare den mogna grödan) och möss (som festade loss i garaget där skörden hängde på tork). Skörden räcker möjligen till att baka en estaka bulle, eller kanske skall jag låta småfåglarna få mumsa på dessa exklusiva korn? Hursomhelst, Förortsbonden drar sig härmed tillbaka, tackar sina få men förhoppningsvis trogna följare och återuppstår möjligen någon gång i en nära framtid. Odlandet fortsätter, nya grödor tar över, men vi får aldrig glömma vad som byggt den mänskliga civilisationen: några enkla gräsfrön sådda på måfå i historeins gryning.

"In the sweat of your face you shall eat bread"; Genesis 3:19

Inga kommentarer: